INSTYTUT NAUK CHEMICZNYCH

Uniwersytet w Siedlcach

Aktualności

Uczniowie klasy 2b ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. KEN w Siedlcach, po lekturze książki „Mania dziewczyna inna niż wszystkie”, zafascynowani postacią Marii Skłodowskiej-Curie, postanowili zgłębić temat jej badań naukowych. W tym celu, 9 kwietnia wybrali się do Instytutu Nauk Chemicznych, gdzie z pomocą dr Barbary Pezler zapoznali się z „Tablicą Mendelejewa” i współczesnym układem okresowym pierwiastków lokalizując w nich polon i rad oraz odkrywając, że większość pierwiastków to metale. Zbadali właściwości 13 różnych metali szlachetnych i nieszlachetnych, między innymi roztwarzając je w kwasach. Przeprowadzili elektrolizę rozpuszczalnych soli otrzymując cynę, miedź i srebro w postaci metalicznej. Ale przede wszystkim rozstrzygnęli nurtujące ich pytanie: „Czy polon i rad zostały odkryte, czy stworzone przez Marię Skłodowską-Curie?”. Przed opuszczeniem Instytutu padło kilka deklaracji „Ja też zostanę chemiczką”.

Poniżej galeria zdjęć z wizyty:

Wizyta uczniów klasy 2b ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. KEN w Siedlcach w Instytucie Nauk Chemicznych UWS

Do ostatecznej rozgrywki II Wielkiego Konkursu Chemicznego, w dniu 22 marca 2024, przystąpiło sześcioro Finalistów:
Aleksandra Szczygielska – IV LO im. Jana Pawła II w Łukowie
Aleksander Walewski – LO im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Mińsku Mazowieckim
Michał Wrona – I LO im. Bolesława Prusa w Siedlcach
Maria Łakoma – I LO im. Adama Mickiewicza w Węgrowie
Jakub Wardak – I LO im. Bolesława Prusa w Siedlcach
Maja Hardej – I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim
Zmagania w laboratorium 104 trwały od 10:30 do13:00. Pracę zawodników nadzorowali rotacyjnie sędziowie: dr hab. Ewa Wolińska, dr Waldemar Wysocki, dr Bartosz Michalczuk oraz Mateusz Szykuć.
Wsparcia technicznego (i psychicznego ;)) udzielali asystenci – członkowie KNCh „Spectrum”: Alicja Aniołek, Hubert Duszczyk, Joanna Kaput, Iza Mościcka, Katarzyna Woźna, Klaudia Zalewska.
W tym czasie Uczniowie i nauczyciele towarzyszący finalistom oczekiwali w sali 214, gdzie mieli okazję zapoznać się z zadaniami konkursowymi wyjaśnianymi przez dr Barbarę Pezler, a następnie wysłuchać trzech wykładów:
„Hybrydyzacja atomu węgla” – dr hab. Ewa Wolińska; „Jak zajrzeć do wnętrza kryształu? Struktury krystaliczne pierwiastków i związków chemicznych” – dr Waldemar Wysocki; „Produkcja i magazynowanie energii” – dr Arkadiusz Rudzki.
Ogłoszenie wyników nastąpiło o godz. 13.30.
I miejsce - Maria Łakoma
II miejsce - Aleksandra Szczygielska
III miejsce – Jakub Wardak
Dyplomy i nagrody w postaci książki Dawida Myśliwca „7 cząsteczek” oraz kart podarunkowych (o wartości odpowiednio 300, 200 i 100 zł) wręczała Dyrektor Instytutu Nauk Chemicznych – dr hab. Janina Kopyra, prof. uczelni wraz z dr. hab. Marzeną Stańską, prof. uczelni, występującą w imieniu Dziekana WNSP – fundatora nagród.
Wszyscy uczestnicy Finału otrzymali certyfikaty potwierdzające udział oraz pamiątkowe gadżety promujące Uniwersytet w Siedlcach.

Do II etapu przystąpiło 12 osób: czworo uczniów z I LO im. Bolesława Prusa w Siedlcach, troje uczniów z IV LO im. Jana Pawła II w Łukowie, 2 uczennice z I LO im Adama Mickiewicza w Węgrowie, uczeń z LO im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Mińsku Mazowieckim, uczennica z I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim oraz uczennica z ZSP w Łochowie.
Nadesłane prace zawierające rozwiązanie problemu badawczego dotyczącego identyfikacji napojów oceniło Jury w składzie:
prof. dr hab. Mariusz Kluska
dr Joanna Jabłońska
dr Waldemar Wysocki
dr Bartosz Michalczuk
student Mateusz Szykuć – KNCh Spectrum

Każdy z jurorów dokonywał oceny niezależnie od pozostałych członków Jury, przyznając punkty w skali 0-5 za: kompletność i trafność hipotezy roboczej, skuteczność i pracochłonność/koszt jej weryfikacji oraz poprawność merytoryczną i oryginalność/szczegółowość opisu. Po zsumowaniu punktów od wszystkich jurorów otrzymano ocenę łączną, której zakres wyniósł od 68 do 129 punktów. Do finałowego III etapu konkursu zakwalifikowano 6 uczestników, którzy zdobyli ponad 100 punktów:
Bartłomiej Sierociuk – IV LO im. Jana Pawła II w Łukowie
Aleksandra Szczygielska – IV LO im. Jana Pawła II w Łukowie
Aleksander Walewski – LO im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Mińsku Mazowieckim
Michał Wrona – I LO im. Bolesława Prusa w Siedlcach
Maria Łakoma – I LO im. Adama Mickiewicza w Węgrowie
Jakub Wardak – I LO im. Bolesława Prusa w Siedlcach
Dziękujemy za udział i gratulujemy wszystkim uczestnikom II etapu oraz ich opiekunom naukowym, a Finalistów zapraszamy w dniu 22 marca 2024 r. do zmagań w laboratorium Instytutu Nauk Chemicznych UwS.
Certyfikaty uczestnictwa w II etapie oraz szczegóły organizacyjno-techniczne finału przekazane zostaną bezpośrednio zainteresowanym drogą mailową do 22 lutego.

zdjęcia butelek z wodą z etykietami wskazującymi ich skład chemiczny


Znajdź nas na facebook

facebook

Dlaczego warto studiować Chemię w Siedlcach?

dlaczego warto studiowac chemieWe współczesnym świecie chemia odgrywa rolę nauki fundamentalnej, stojącej u podstaw innych dyscyplin przyrodniczych oraz mającej wpływ na niemal każdą dziedzinę życia. Jest nauką, na której opiera się wiele tradycyjnych gałęzi gospodarki, wystarczy wymienić przemysł farmaceutyczny, kosmetyczny, budownictwo, przemysł energetyczny oraz przemysł spożywczy. Obecnie przed chemią stają zupełnie nowe cele i zadania. W obliczu problemów dzisiejszej cywilizacji związanych z zanieczyszczeniem środowiska, wskazuje się na konieczność wprowadzenia zasad gospodarki obiegu zamkniętego, który zakłada między innymi wykorzystywanie i przetwarzanie materiałów odnawialnych czy pozyskiwanie biopaliw z odpadów. Chemia, której istotą jest badanie wzajemnych przemian pomiędzy substancjami staje się kluczowym narzędziem do realizacji tych celów. To sprawia, że zmienia się rola chemii, jej znaczenie będzie ciągle rosło, a nowe zadania jakie stają przed chemią spowodują zmianę sposobu jej postrzegania w społeczeństwie. Chemia aspiruje do rangi głównego sprzymierzeńca w walce o środowisko. Z tych powodów studia na kierunku chemia prowadzonym w naszym Instytucie stanowią atrakcyjną ofertę edukacyjną. Program studiów jest ciągle modyfikowany, tak aby dostosować go do potrzeb zmieniającego się rynku pracy. Na studiach pierwszego stopnia, kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata oferujemy kształcenie na dwóch specjalnościach: specjalności analityka chemiczna oraz specjalności nauczanie chemii i przyrody.

Na specjalności analityka chemiczna studenci zdobywają ukierunkowaną wiedzę i umiejętności z zakresu nowoczesnych technik analitycznych. Wykształcone kompetencje pozwolą im znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwach zarówno państwowych jak i prywatnych związanych z przemysłem chemicznym, spożywczym, farmaceutycznym i innych. Powracając do wieloletnich tradycji kształcenia nauczycieli, uruchamiamy od roku akademickiego 2021/2022 specjalność nauczanie chemii i przyrody. Po ukończeniu tej specjalności absolwenci posiadają kwalifikacje merytoryczne do nauczania chemii i przyrody w szkole podstawowej, a od roku akademickiego 2024/2025 będą mogli podjąć kształcenie na studiach chemicznych magisterskich na specjalności nauczycielskiej przygotowujących do zawodu nauczyciela chemii we wszystkich typach szkół. Obecnie na studiach II stopnia kształcimy w systemie trzysemestralnym. Są to studia, na które zapraszamy absolwentów studiów I stopnia legitymujących się dyplomem inżyniera. Studia na kierunku chemia zapewniają zdobycie specjalistycznej wiedzy i cenionych przez pracodawców umiejętności społecznych, takich jak praca w zespole, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, odporność na stres, samodzielność czy kreatywne myślenie. Kompetencje te pozwolą absolwentom osiągnąć wyznaczone cele i sukces zawodowy.

Kontakt

kontakt

Instytut Nauk Chemicznych

ul. 3 Maja 54
08-110 Siedlce
tel.: 25 643 10 69

e-mail: chemsekr@uph.edu.pl